torsdag 14 januari 2010

Stora Gäddor äter sällan och föredrar därför stora byten


Rubriken inbjuder till att ta sig en funderare om det stämmer....????
Vid diverse olika tillfällen under året som har gått har det ibland varit stört omöjligt att få de lite större gäddorna att fatta tycke för mina stora jerkar....oavsett om det har varit " köbe" jerkar eller om det har varit "himmalagat".
Jag och min vapenbroder i fisket Micke har diskuterat detta mer och mer sista tiden då vi vid olika tillfällen snarare tyckt att antalet följare ökar vid stora beten. Gäddorna är intresserade men det är det lite mindre betet med sin gång som lockar till att göra ett utfall...
Har surfat runt lite och hittar fler och fler som har funderingar om storleken...hahah ja nu pratar vi beten till gädda och inte till andra damer....:-)
Lite mindre beten har vid en hel del tillfällen både gett fler och större gäddor än "supersize" jerkar.
Ett av mina mål för året är ju att ta minst en stor Gädda 10+...och för att då få chansen att lyckas med detta gäller det ju att vara på rätt ställen där både bestånd och fisketryck är i balans..därför har jag under ett par timmar den senaste tiden kikat på ett par olika alternativ i skåne där förutsättningarna skulle kunna finnas utan att man för den delen behöver slåss om fiskeplatsen med 500 andra alternativt mer eller mindre behöver sitta 10 meter från en hårt trafikerad väg heller. Jag är och är medveten om att jag är en kräsen fiskare som vill få lite lugn och ro för kropp och själ i samband med fisket och fisket ska helst fungera lite som Yoga.
Tillbaka till projekt Gädda...
Alltså första steget är genomfört då djupkartor och div annan information är genomgången.
Vi (alltså Micke och jag) har för avsikt att göra ett försök under Lördagen och samtidigt få lite känsla av sjön för kommande fiske genom att ismeta efter någon "riktigt fin gris".....sjön hyser både ett bra bestånd av relativt grov gös på mellan 3-6 kg samt bra möjligheter för grov Gädda..
Jag måste bara flika in att man ju inte skulle bli helt besviken om en gös modell större valde att kliva på... :-)
Strategin är klar och vi har valt ut område, införskaffat betesfisk, rullarna och spöna är redo osv.... vad kan nu gå fel??????

Storleken på betesfisken....
Mörten som ska användas till Lördagens fiske var modell "stor" och frågan är ju hur detta kommer att påverka...frågan är om jag kommer att kunna lägga ut ett nytt inlägg där jag får äta upp min fundering eller om det blir succe..
Lusläste en artikel som skrivits i Fiskejournalen 2008 där Fredrik Palm och Emil Hjertberg delade med sig av sina 10 bästa tips för att ta en "gris"


  1. Fiska heta platser

  2. Våga misslyckas

  3. Samla information

  4. Memorera platser

  5. Använd stor betesfisk

  6. Använd robusta tackel

  7. Anpassa utrustningen

  8. Precisionfiska få spön

  9. Återutsätt skonsamt

  10. Fiska bekvämt

Fet markerade nummer får gälla för Lördag...


Chansar man inte på något nytt så kan man heller inte vinna.


Stor betesfisk är aktiv längre och väcker uppmärksamhet hos jägaren


Spön och rullar är dimensionerade för att kunna fighta på ett skonsamt sätt vilket möjliggör för återutsättning.


Jag återkommer med en fångstrapport....


1 kommentar:

Anonym sa...

Tjenare! snackar du Gös så är det väl Finja eller Ringsjön även om Ringsjön i mina ögon troligen håller större Gädda.
Hurvida Gäddan väljer större beten eller inte vill jag låta va osagt men min senast tog ju på en 5cm vänernpilk.
Angående Gösen så är mina erfarenheter från Fireball fisket att gösen föredrar minde fisk, upp till 12cm Ca, de större betena hade om några alls så betydligt färre hugg.
Det ska bli intressant att se hur det gått.
Var får ni tag i betesfisk den här årstiden? vi har också diskuterat ismete men iden ligger på is tillsvidare:)
Team Vraken