söndag 10 januari 2010

Den som gör en fiskeresa


Den som gör en fiskeresa har alltid en historia att berätta...

Vad är det då man berättar för historia... Är det när det sög till på 62 meters djup på NV sidan om grundet Runningen?? eller är det när det blåste 17 s/m V som gjorde samtliga mådde illa som bara den..

Alla är vi olika och jag tänkte mig försöka ge en bild över vad vi alla behöver för att det ska bli en bra historia.

Vi har de olika personligheterna som Slarvern, Lyxliraren, Snikaren, Den erfarna.

"Slarvern" vräker ner alla grejorna ett par timmar före avfärd alternativt dagen innan, linan på rullen byter han ut i båten på väg ut till första fiskeplatsen om han fått med den i utrustningen osv...kommer med största sannolikhet att tycka att resan varit bra men att det var märkligt att de andra fick mer fisk eller att det var ett klent sortiment och dyrt det som skulle kompletteras på plats..

"Lyxliraren" glider in i lågskor och hyr utrustning och köper allt på plats trots att priserna är allt annat än humana i Norge... flyger givetvis och skiter fullkomligt i vad saker kostar och börjar med att lägga in Visa kortet i baren och beställa in en stor runda till hela gänget... kan vara trevligt att vara i dennes närhet när fisket gått bra..:-)

"Snikaren" är typen som har plockat ihop gamla rostiga saker, spön från antiken som lagats och lappats, en beteslåda som ekar tomt... kör med gamla klyschor om att det inte är grejerna som gör det osv, slutar med att samtliga andra öppnar upp sina överfulla betesväskor och försiktigt säger att det är ok att låna något vid behov, detta trots att man vet att man aldrig får tillbaka ens hälften av det man lånar ut... reser "billigt" och är förste man att fråga veckan efter hemkomst om man inte ska boka nästkommande år redan nu.....

"Den erfarna" har redan sen timmarna efter hemkomst förra året planerat, drömt, inhandlat, packat.....osv.....Här pratar vi om att inte vilja lämna något åt slumpen. Denna kategori är väl de flesta Norge resenärer och innebär för de flesta en kompromiss med sig själv, plånboken, resten av familjen,bagageregler på flyget, semester från jobbet...osv.. det som dock är skillnaden från övriga karaktärer är att trots att man kompromissar med sig själv så har man en mycket fylligare historia att referera till när det hela har blivit historia och ett minne av en resa....och varför då detta.....JO det är ju för att man har börjat att i lugn och ro sätta sig ner och planerat vad man ska ta med sig....

Packlistans roll........ ja ni förstår själva vart jag vill komma men hela mitt utlägg.. en ordentlig planering och packning gör att man håller sig sysselsatt och har något att se fram emot under vinterns sega månader. Vad man ska ha med sig i packningen tycker jag är en individuell historia, jag ska försöka komprimera min packning lite i år för jag är trött på att betala övervikt på flyget och ska detta lyckas kräver det en ordentligt planerad packlista.

Min packlista till Norge 2010 får jag återkomma med när jag har klurat lite till på vad jag verkligen behöver och vad som kanske inte är fullständigt nödvändigt.... känns som det blir ett visst antal kilo iallafall... ;-)



4 kommentarer:

Linda sa...

Som den sanna fiskeänkan så kan jag väl tänka så här... det är tur att det finns viktbegränsning på flyget till norge, för är man gift med den erfarne och lever med betesboxen på köksbordet från januari- när resan ska ske i juli, då finns det stora risker med överlast om inte det varit så fruktansvärt dyrt att ta med så mkt...

Team Poseidon sa...

Hej Jens!

Trevlig blogg såg att du ska till Söröya vilken tid åker du upp ?

Team Forestad sa...

Jag åker den 7/7 från Oslo med Nordic Sea Angeling.

Anonym sa...

Mycket trevlig at lesa,efter 6stk Söröya Resor.Mvh Michael
www.smygefisketeam.com