måndag 17 maj 2010

Jakten på gammelgäddan

Känslan när man granskade väderprognosen för natten mellan Lördagen och Söndagen lämnade en del att önska!!!
det beräknades enligt SMHI och DMI att det skulle komma någonstans mellan 15-25 mm från ett nederbördsområde som skulle glida in från sydost under morgontimmarna....
Vi bestämde oss för att ta det lite lugnt och inte bege oss förrän vid 8-tiden från Veberöd som jag sovit över i hemma hos Micke. Regnet piskade ner när vi lämnade Veberöd för jakten på gammelgäddan..;-)


Nu är det ju så att ganska många jagar dessa stackars gäddor i Blekinge och särskilt de stora exemplaren har nog sett det mesta som presenterats i betesväg.
Det är helt otroligt vilket fisketryck det är på heta platser under helgerna och frågan är om det behöver vara som så att man ska behöva åka dit en Tisdag morgon för att få lov att lite lugnt få fiska av utan att det är andra båtar som kör in och ut i varenda vik och över varje grundtopp?
Vinden piskade fram mot oss under större delen på dagen och jag skulle inte bli förvånad om den låg en bra bit över 10 sek/m under större delen av dagen.
Gäddorna var initialt inte riktigt i stöten och det tog ett tag innan vi hittade en sund som resulterade i lite fisk...
Andie lyckades med att fånga den glupskaste gäddan? i Blekinge när den resulut attackerade över samtliga krokar på trekroken..... Storhetsvansinne...?????

Vi kan iallafall konstatera att det INTE var Gammelgäddan....






Det blev ett helt knippe fiskar fångade i sundet och ett tag hade vi nästan kontakt på varje kast men de var inte riktigt agressiva utan de naffsade mest vilket resulterade i en hel del missade fiskar trots blixtrande mothugg och sylvassa krokar...Andie var dagens gäddkung och hade upp 8 fiskar för att syna durken på båten innan de fick simma tillbaka för att växa till sig.
En liten bild strax innan landning som jag tyckte blev lite läckert ...tog ett par till men eftersom jag bara hade mobilkameran med mig blev inte resultatet särskillt tillfredställande så till nästa gång ska jag förspöka ha en vettigare kamera med om vädret tillåter för det går att ta riktigt läckra bilder presic i ytan ....jag får återkomma när jag lyckats få till det...

För egen del blev det bara 4 gäddor och en hel del missade hugg men inga som var av någon kaliber att man skulle få för sig att benämna den som en Gammlgädda. För att det ska vara aktuellt att börja ta detta ord i sin mun får man iallafall passera metern och en 7-8 kilo enligt min mening och helst över 10+ ...Dessa gäddor ligger det många timmars fiske bakom om man inte har turen att träffa helt rätt och man har optimala förutsättningar. Räknar man på hur många som slänger sina jerkar per gädda över tio kg som fångas blir det många kast.......

Närmare 24797.5 kast eller så...;-)
.
Avslutar dagens äventyr med en bild som jag tyckte blev lite läcker och som får symbolisera att vi avslutde dagen ett väder som mer påminde om November med en kyla och dimma som sakta sakta jobbade sig genom lagerna av kläder och resulterade att vi samtliga var tacksamma för stolsvärmen i bilen när vi efter att ha tagit upp båtarna vid 21-tden sakta gled hem mot Skåne igen....Och kvar där ute någonstans finns de kvar de där stora och alla de andra som växer till sig.....
Så skam den som ger sig nu är jag uppe i 23732 kast så nästa gång då jävlar........ :-)

Inga kommentarer: