lördag 1 maj 2010

JACKPOT!!!


Dagen började med att vi samlades vid halv 8 tiden vid Silvåkra mellan Harlösa och Veberöd för att delta i den årliga tävlingen på Krankejön. Det är bara Kortinnehavare(Torsten) + gäster som får delta och idag var det 90 tävlande som skulle göra upp om vem som kunde fånga största Gäddan.... Vid väldigt många sådana här tävlingar är det en del "hillibillies" med och det brukar bli en och annan slaktad gädda vilket INTE är ngt som vi i vårt fiskegäng vill veta av.... Jag annser att man visst då kan spara en 4kg i blekinge om man nu vill äta en gädda men att ta upp och bonka ihjäl en sumpgädda kan jag bara inte se tjusningen i...
Förresten måste jag bara nämna och be er titta extra noga på Tobbes otroligt fina flytväst som han letat upp i Mickes källare...*ASG*

Väderförhållandena var vid starten kl9 växlande molnighet och c:a 5-6 sekundmeter med andra ord ganska optimalt om det inte vore för de otroligt fjantiga regler som Länstyrelsen satt för sjön.... totalt motorförbud råder ....att man förbjuder bensinmotorer kan jag ha förståelse för men att man även förbjuder elmotorer finner jag väldigt märkligt ....det blev till att kavla upp skjortärmarna och använda handkraft till att ta oss ut till de ställen som vi hade planerat att det skulle kunna stå fisk på... var tvungen att ta med denna bild då det var det enda tillfälle som Micke tog årorna en liten stund då han har otroligt ont i ena armen vilket resulterade i att jag fick vara galärslav i vår båt och i den andra var det Tobbe som fick agera detsamma....FY FAN vilket jobb detta måste ha varit.. samtidigt inser man att mannen eller kvinnan som uppfan elmotorn borde fått minst Nobelpriset.. ;-)

Micke lyckades iallafall ganska omgående klippa till med en kanonfirre som snabbt las i vågnätet för att kunna tas in till starten för att kontrollvägas innan den skulle få friheten åter...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när man kommer in och möts av tävlingsledaren med en gammal BESSMAN-våg ...jag vill absolut inte racka ner på dessa vågar men vi lever för fan i en tidsålder när den digitala vågen med en noggranhet så att man får storfiskregistrera finns... på vår Super samson digital vägde fiske 8.6 kg och var 103 cm.. alltså en fin fisk i bra kondition.. Mannen med Bessmanvågen lyckades på ngt sätt få den till att väga 7.9kg??????Nåja han vägde förmodligen alla de andra fiskarna på samma usla sätt vilket iallafall resulterade i att Micke lyckades med bedriften att fånga största fisk för dagen....

En nöjd Micke har tagit emot Förstapriset som var en Femhundring vilket ju såklart inte var helt fel...
Två:a och slagen med endast ett halvkilo var en liten grabb på en 7-8 år som strålade som en liten sol vilket gladde oss alla eftersom den riktiga solen hade gått i moln och vinden hade ökat till 8-9 sekundmeter och vindbyar som stack strax över 10 sek/m...
Nåja... då alla andra båtarna drogs upp och alla packade ihop sina grejer stack Micke och jag ut en runda till på sjön. Det var INTE roligare att ro denna gången heller kan jag säga...

Själv hade jag under tävlingen inget särskilt bra fiske utan fångade bara två små på c:a 3 kg så det blev bara till att sätta tillbaka dem direkt utan vägning.
När vi hade varit ute en stund efter tävlingen hittade vi ett fint område med lite djupskillnader och ett och annat parti med renare botten vilket var Jackpot...
Genast hade vi flertalet fiskar fångade och eftersom solen hade tittat fram kunde vi konstatera att precis som under förmiddagen så högg gäddorna mycket intensivare när ljuset blev bättre i vattnet och vi fick ganska snabbt oxå konstaterat att det var en fördel att ha lite färg på betena än att hålla allt för dova färger som annars brukar vara ganska gångbara i Krankesjön.
Lite extra roligt var det att konstatera att betet med stort B blev mitt eget hemmagjorda jerk som jag viktat till helt supending Att en viktats till viktneutralt gjorde att man kunde göra några snabba jerkar och sen låta den stoppa och stå stilla. Huggen kom ganska omgående på dessa "baitstopp"
Denna kexchokladinfluerat målade jerk med prickar gav mig min största för dagen på dryga 5 kg.
Sammanfattningsvis fick Micke och jag en femtontal gäddor med en snittvikt på c: 3.5-4 kg vilket man ju inte kan klaga på.
En riktigt trevlig dag... tack till Torsten för att vi fick hänga på...

Inga kommentarer: